Amintiri din „Cotele apelor Dunării” și cum am vizitat Orșova înainte de a merge acolo!

Înainte de toate, să știi că ai o minte jucăuşă! Îmi dau seama de asta după scenariile și amintirile pe care mintea ta le creează atunci când asculți o melodie veche preferată sau o frază epică din trecutul tău.

Pun pariu că melodiile lui Hrușcă au miros de brad și cozonaci.  Iar atunci când citești „Farmacia inimii, Catena” sau „Mașina de spălat trăiește mai mult cu Calgon”, inevitabil îți vin în minte melodiile reclamelor.

Fragmente din Cotele apelor Dunării

În fine, ideea e că la fel ca și tine, mintea mea are multe melodii și sunete impregnate în colțișoarele ei. Cel mai fain lucru de genul acesta este cel legat de orașele și localitățile de pe malul Dunării.

Când aud  Orșova, Cernavodă, Giurgiu sau Drobeta-Turnu Severin, indirect, mă gândesc la Cotele apelor Dunării și la radioul vechi din bucătăria bunicilor. El avea plăcerea, în fiecare zi, pe la ora 12, să îmi spună că:

Orşova:  trois cent deux centimetres, en baisse quatre centimetres

Era iarnă, ora prânzului. Eram degerată din cap până în picioare, cu obrajii roșii, încercam să îmi dau jos hainele care stăteau țepene pe mine din cauza zăpezii de pe ele. Încercam să mă dezgheț lângă soba fierbinte, când vocea inconfundabilă de la radio mă anunța că:

 Orșova – gheață la mal

Vara situația se schimba. Chiar după masa de prânz leneveam în vârful patului din bucătărie și  îl amuzam pe bunică-miu imitând-o pe cea/cel care susținea că:

Orşova-2.480 centimetri, scade cinci centimetri.

Vocile le-aș recunoaşte și acum dintr-o mie.

Farmecul Cotelor Apelor Dunării

Ce mă amuză este că și acum, ca și atunci, farmecul este același: să imiți „troaecentdeocentssseaseoeu…sentimetră”, fără să ții cont că ceea ce spui nu are nicio noimă. Important este ca lumea să audă „Orșova” și „centimetres” și sigur se vor prinde despre ce vorbești.

Totuși „Cotele apelor Dunării” râmâne conexiunea mea cu viitorul 

Banalele Cote ale apelor Dunării au aceeași putere pe care Teatrul Radiofonic o are : să te întoarcă în timp, când nu exista atâta tehnologie ca acum, când lucrurile și viața erau mai simple, sau așa păreau, când știam să fim recunoscători pentru orice lucru simplu pe care îl aveam, dar când nu existau informații de care ne bucurăm acum.

În copilărie, datorită Cotelor Dunării, mi-am imaginat Orșova înainte de a vedea măcar o fotografie cu orașul. L-am vizitat, în mintea mea și mi l-am creat așa cum am vrut eu. L-am colorat după bunul plac. Pentru că în imaginație poți crea orice, chiar și viitorul.

orsovaorsova4

Lasă un răspuns

