De ce este Cărtureștiul altfel?

Săptămâna trecută am aterizat din necesitate prin București și bineînțeles am ajuns în Centrul vechi. M-am oprit să mă dau puțin în Caruselul Cărturești, clădirea-monument istoric confiscată de comunişti şi revendicată de proprietari în 2007 [1]. Cu riscul de a fi expirată, subiectul fiind de mult timp epuizat, am să zic câteva vorbe despre mult lăudatul Carusel.

CRESTE_SI_CALATORESTE_starDin punctul meu de vedere Cărtureștiul este în domeniul librăriilor un fel de Starbucks în industria cafenelelor. Îmi cumpăr cărți din Cărturești la fel de des cum cumpăr cafea din Starbucks: niciodată. Mint. Mi-am cumpărat o singură dată: Planul infinit de Isabel Allende, în rest plec de acolo cu ceaiuri (la 10 lei), agende cel mult la promoție, nu-s fraieră să cumpăr una cu 50 de lei când la Universitate găsesc alta cu 10-15 lei la fel de fancy și faină, discuri ș.a.

De ce este Cărtureștiul altfel?

  • Le fel cum și sloganul lor spune (Intră în lumea Cărturești), ei nu vând cărți ci exeperiența cititului cu tot cu ceai, ciocolată, vin, detalii, bun gust, muzică bună. Și cum trăim într-o perioadă a experiențelor și trăirilor autentice, chestia asta funcționează și vinde.

O vizită în oricare dintre librăriile Cărtureşti devine o experienţă în sine. (site)

  • Pentru că oamenii din spatele acestui business gândesc altfel. Protagoniștii acestui concept au gândit lucrurile diferit și totodată simplu și curajos.

Este un sat cu cărţi (de aici şi numele).

Este o sumă de idei, un fel de sector 7 al Bucureştiului. O comunitate pentru cei care funcţionează după alte reguli (Nicoleta Dumitru și Şerban Rădu)

Încă de la deschiderea primei librării la sfârşitul anului 2000, Cărtureşti şi-a propus să schimbe trendul pe piaţa de carte aflat în declin la acea dată, să promoveze calitatea şi valoarea punând nevoile clienţilor pe primul plan. (site)

  • Nu știu dacă ați observat dar de când a apărut Cărtureștiul multe librării încep să adopte ideea lor și să-și umple rafturile cu ceaiuri, dulcețuri, cești.

Recunosc, îmi place să merg în Cărturești doar ca să-mi readuc cheful de lucruri bune, frumoase și să-mi găsesc liniștea și inspiraţia. Este un stimul extern dar funcționează de fiecare dată. M-am regăsit perfect într-un articol scris de un tânăr foarte deștept: Cum să citești când ești în Carusel? și care spune așa:

Mergi să-ți iei o carte și te întorci cu o păpușă momiji fancy sau, mai mult, pur și simplu hoinărești printre rafturi, minunându-te de varietatea și decorul mărfii, care parcă-i mereu alta la fiecare vizită.

Partea bună a Caruselului:

  1. De departe este cea mai frumoasă librărie din România și voi lăsa fotografiile să vorbească de la sine. La Cărturești Carusel o să vii în primul rând pentru a vedea locul și abia apoi pentru a cumpăra o carte. [2]

CRESTE_SI_CALATORESTE_CARTURESTI221

2. Detaliile și bunul gust sunt prezente, de altfel, în fiecare Cărturești. Înăuntru îți atrage atenția aproape orice, mă simt aici ca la „muzeul IKEA” unde sunt în stare să pierd ore în șir studiind niște mese, scaune, pahare și încercând să mă hotărăsc pe care dintre lumânări s-o cumpăr, pe cea verde sau pe cea mov?

CRESTE_SI_CALATORESTE_CARTURESTI0223

3. Felul în care sunt amplasate toate produsele, merchandisingul bine gândit. „Librăria” are șase niveluri. Unul cu muzică și filme. Altul carte și dichis. Altul este organizat ca o galerie de artă contemporană. La ultimul etaj, un bistro – pentru că lectura merge întotdeauna cu un vin bun, după cum ne îndeamnă și posterele pop-art de vânzare la secția artă a” librăriei” [3].

sursa: http://retaildesignblog.net/2015/02/20/carturesti-carousel-of-light-bookstore-by-square-one-bucharest-romania/
sursa: http://retaildesignblog.net/2015/02/20/carturesti-carousel-of-light-bookstore-by-square-one-bucharest-romania/

CRESTE_SI_CALATORESTE_CARTURESTI_BISTRO

4. Au vin și muzică bună pe vinil! Subsolul este o lume a muzicomanilor și iubitorilor de discuri și filme.

CRESTE_SI_CALATORESTE_CARTURESTI0191

Partea proastă:

  1. Își permit să plătească un librar cu 10-12 milioane contra unui examen dur de cultură urbană, se găsesc destui tineri dornici să fie parte al acestui „fenomen cultural.” [4]
  2. Cartea este un capitol de-a dreptul modest al Caruselului. Primează albumele glossy, urmate de eclectismul „recomandărilor pieței”: Osho, Tudor Chirilă, Steve Jobs sau Nicolae Steinhardt. Secțiunile cele mai bine reprezentate: Business și Dezvoltare Personală. [5]

    Cărţi de dezvoltare personală… gemuri de fructe, halviță, drajeuri sau lingurițe made în China la suprapreț etc, pungi cu Granola Bio…cultura, tată!

  3. Afară-i vopsit gardul, înăuntru-i leopardul! La Carusel este invers afară-i leopardu’ și înăuntru-i vopsit gardu’. Păi bine măi Cărturești, nu puteai să anunți  Asociaţia Română de Salubritate să vină să ridice gunoaiele? Eu una așa aș fi făcut dacă aș fi vrut să duc „atenția lor la detalii” până la final. Nu de alta dar din interior spre exterior lucrurile arată…așa cum sunt de fapt: un contrast incredibil care te trezește imediat din visare.

ctreste_Si_calatoreste_carturestiLuna martie 2015. Între timp lucrurile s-au schimbat. Schimbarea va rezista cel mai probabil până iarna viitoare.
CRESTE_SI_CALATORESTE_CARTURESTI019Dar nu e vina lor ci a nesimțiților care nu au auzit de coșuri de gunoi și a celor care nu știu să aplice amenzile așa cum natura umană cere și merită.

Concluzia:

  • depinde din ce punct de vedere vrei să privești lucrurile: din interior spre exterior sau invers :D.
Anunțuri

6 gânduri despre “De ce este Cărtureștiul altfel?

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s